Podsumowanie filmowego roku w DKF Ósemka
- Szczegóły
Za nami kolejny rok, pora więc na małe podsumowanie filmowych prezentacji w 2014 roku.
Nasza działalność możliwa była dzięki wsparciu finansowemu naszych Sponsorów:
- GUALA CLOSURES DGS POLAND S.A.
- Filmoteka Narodowa
Sponsorami Przeglądu Filmowego Polskie Orły 2014 byli:
- Urząd Miasta Włocławek,
- MPEC Sp. z o.o. we Włocławku,
- Saniko Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej we Włocławku,
- Zakład Robót Chemoodpornych i Ogólnobudowlanych CHEMIKOR we Włocławku.
W ciągu całego roku przygotowaliśmy 30 seansów, które obejrzało ponad 3 tys. widzów. Nie zabrakło najlepszych polskich filmów z 2013 roku prezentowanych w ramach przeglądu Polskie Filmowe Orły.
Zachęcamy więc do głosowania na najlepszy filmu z naszego repertuaru.
By ułatwić zadanie poniżej przedstawiamy alfabetyczną listę pokazywanych tytułów wraz z krótkim opisem:
- W „Alfabecie” Erwin Wagenhofer zastanawiał się czy edukacja, oparta na współzawodnictwie i wymiernych ocenach, zabija dziecięcą kreatywność i wyobraźnię i uczy szablonowego sposobu myślenia?
- „Biegnij chłopcze, biegnij” - historia ośmioletniego uciekiniera z warszawskiego getta, który stracił całą rodzinę i zdany jest na pomoc ze strony obcych.
- „Bilet na księżyc” - filmowa podróż do lat sześćdziesiątych, barwnej epoki "dzieci kwiatów", hipisów i big-beatu.
- „Chce się żyć” w reżyserii Macieja Pieprzycy to film oparty na prawdziwych wydarzeniach, niepokorna opowieść o ogromnej woli życia osoby skazanej przez świat na milczenie.
- „Czy Noam Chomsky jest wysoki, czy szczęśliwy?” - filmowa próba pokazania niezwykle interesującej osobowości Noama Chomsky'ego i jego ciekawych, choć skomplikowanych teorii naukowych.
- „Dziewczyna z szafy” - debiut kinowy cenionego filmowca niezależnego - Bodo Koxa, oparty na jednym z najwyżej ocenionych polskich scenariuszy ostatnich lat.
- „Dziś jestem blondynką” w reżyserii Marca Rothemunda to idealny przykład terapeutycznych właściwości kina, pokazujący obok cierpienia i strachu, pełne radości życie, którego nawet choroba nie jest w stanie pokonać. To film nie tyle o walce z śmiercią, co o przyspieszonym kursie sztuki życia.
- „Frank” w reżyserii Lenny Abrahamsona, to inteligentne kino o twórczej wrażliwości z błyskotliwym podejściem do tematu kreatywności, niezrozumieniu, odosobnieniu, przyjaźni oraz orbitowaniu na „kosmicznych rejestrach”.
- „Hannah Arendt” - biograficzna opowieść o niemieckiej filozofce i publicystce, jednej z najbardziej wpływowych myślicielek XX wieku i o… myśleniu, które często musi być wsparte cnotą męstwa, a więc odwagą mówienia rzeczy niepopularnych, ale popartych merytorycznymi argumentami.
- „Ida” - w reżyserii Pawła Pawlikowskiego otrzymała w Polsce i na świecie około 50 nagród, m.in. dla najlepszego europejskiego filmu roku i nagrodę Parlamentu Europejskiego. Jest też na tzw. krótkiej liście filmów starających się o nominację do Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego. Została także nominowana do Złotego Globu.
- „Imagine” - głośny film Andrzeja Jakimowskiego, jednego z najbardziej cenionych na świecie polskich reżyserów. Wzruszająca historia charyzmatycznego instruktora niewidomych, który przybywa do prestiżowego ośrodka w Lizbonie, by uczyć młodych pacjentów trudnej sztuki orientacji w przestrzeni.
- „Jak ojciec i syn” - najnowszy film Hirokazu Kore-edy, jednego z najlepszych współczesnych reżyserów. Niezwykły portret współczesnej japońskiej rodziny, która dowiaduje się, że zaraz po porodzie zamieniono w szpitalu dzieci i ich syn nie jest ich biologicznym dzieckiem.
- „Kiedy umieram” - filmowa adaptacja uznawanej za jedną z najznakomitszych powieści Williama Faulknera w reżyserii Jamesa Franco.
- „Lekcje harmonii” – kino artystyczne dla niemainstreamowych i cierpliwych widzów, niepokojące kazachskie studium przemocy, fabularny debiut 30-letniego Kazacha Emira Baigazina zrealizowany z ogromną dyscypliną formalną, a jednocześnie wstrząsający.
- „Małe stłuczki” – filmowy debiut Aleksandry Gowin i Ireneusza Grzyba. Obsypana nagrodami, nastrojowa i nietypowa historia o przypadkowym spotkaniu ludzi, którzy z różnych powodów nie lubią wyznaczonych szlaków, poszukując szczęścia na własnych, a nie dyktowanych przez innych warunkach. Opowieść o miłości, a raczej o tym, co robić, aby się przed nią obronić.
- „Mandarynki” - obraz gruzińskiego reżysera Zazy Urushadze, choć klasyfikowany jako dramat wojenny, jest inteligentną, przepełnioną humanizmem uniwersalną przypowieścią o szacunku, równości i braterstwie.
- „Mężczyzna prawie idealny” - wieczny Piotruś Pan w drodze ku dojrzałości - portret współczesnego 35-latka, który próbuje zewnętrzną stabilizację przełamywać nieustającym żartem i wygłupem.
- „Miłość” – wytrawne, kino psychologiczne Sławomira Fabickiego. Zainspirowana prawdziwą historią kameralna opowieść o kobiecie uwikłanej w trudną relację, której konsekwencje wystawią jej szczęśliwe małżeństwo na długotrwałą próbę.
- „Panaceum” – prowokujący do refleksji thriller psychologiczny, być może ostatni film Stevena Soderbergha.
- „Papusza” w reżyserii Joanny Kos-Krauze, Krzysztofa Krauze. Niezwykła historia, wyjątkowej kobiety Bronisławy Wajs, pierwszej romskiej, cygańskiej poetki, która spisała i wydała swoje wiersze. Film uznany przez krytyków za jedno z najciekawszych filmowych wydarzeń ostatnich lat.
- „Płynące wieżowce” - jeden z pierwszych polskich filmów o tematyce LGBT, otwarcie mówiący o rodzącym się uczuciu między dwoma chłopakami. Współczesna, uniwersalna historia o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej tożsamości oraz akceptacji siebie i innych.
- „Porwanie Michela Houellebecqa” - dokumentalny żart na temat tajemniczego zaginięcia Michela Houellebecqa w czasie trasy promocyjnej „Mapy i terytorium”. Jedno z najbardziej abstrakcyjnych porwań w historii kinematografii w którym, Houllebecq co prawda zostaje zakuty w kajdanki, ale w każdej chwili może zawołać kogoś, by podpalił mu papierosa czy wybrał się z nim na spacer….
- „Smak curry” - Obsypana nagrodami i uhonorowana przez krytyków na festiwalu w Cannes ciepła opowieść o kulinarnej pomyłce, która połączyła dwoje ludzi. Film okrzyknięty przez krytyków jedną z najbardziej optymistycznych produkcji roku.
- „W drodze do Jah” - muzyczny dokument o fenomenie muzyki reggae, widzianej oczami jej dwóch gwiazd, w którym pochwała życia, optymizm i energia mieszają się z prawdziwymi obrazami Jamajki.
- „W imię” - Małgorzata Szumowska opowiada historię osadzoną w realiach katolickiej społeczności. Poruszająca opowieść o człowieku uwikłanym w intymny dramat.
- „Wenus w futrze” - satyra na wszelki seksizm według Romana Polańskiego. Dogłębna, ironiczna, nieco przewrotna analiza ról społecznych, w jakie wpędzają nas kulturowe oczekiwania wobec kobiet i mężczyzn.
- „Zimowy sen” - wielkie kino Nuri’ego Ceylana. Historia o samotności, będących jednym z najbliższych i pierwotnych człowiekowi stanów. Złota Palma na Festiwalu w Cannes w 2014 roku.
- „Złodzieje rowerów” w reżyserii Vittorio de Sica. Powojenne Włochy w obliczu bezrobocia i biedy. Opowieść o trzech dniach z życia biednego robotnika, który otrzymuje pracę rozlepiacza plakatów, traci rower … Najbardziej reprezentatywne dzieło włoskiego neorealizmu, najczęściej cytowane, pokazywane i opisywane. Przejmujący obraz ludzkiego dramatu i przenikliwy opis rzeczywistości.
- „Życie Adeli” - odważna obyczajowo i pełna emocji historia wielkiej miłości w reżyserii Abdellatifa Kechicha. To film o pierwszej miłości, o dojrzewaniu, o pożądaniu, o rozczarowaniu i bólu, jaki zostaje na bardzo długo po utraconym uczuciu. Złota Palma na Festiwalu w Cannes w 2013 roku
Wybierz najlepszy film prezentowany przez DKF 8 w 2014 roku